Eesti Gaas alustas esmakordselt Soome Hanko sadamas LNG punkerdamist
Eesti Gaas alustas lisaks Tallinnale ja Helsingile esmakordselt Soomes Hanko sadamas LNG laevade punkerdamist. Hanko sadamale tähendab see regulaarse punkerdamise algust oma territooriumil, Eesti Gaasile Tallinki Megastari kõrval kahe uue teenindatava laeva lisandumist.
Eesti Gaas punkerdab Hanko sadamas kaht maailma suurimat sõidukite lühimaatranspordi laeva. Eripärase väliskujuga sõsarlaevad Auto Energy ja Auto Eco tarnivad Euroopast uusi sõidukeid Soome ja Venemaale. Kumbki 1A jääklassiga alus mahutab kümnel laevatekil kokku 4000 sõidukit. Keskkonnasõbralikud, LNG-d kasutavad ro-ro tüüpi laevad kuuluvad Euroopa ühele suuremale sõidukite lühimaa laevatranspordile spetsialiseerunud ettevõttele UECC.
“Lisaks uutele reisilaevadele lähevad ka uued kaubalaevad järjest üle LNG tehnoloogiale. LNG vahetab välja seni laevakütusena kasutusel olnud diislikütuse, mille tulemusel saame puhtama õhu ja Läänemere,” märkis Eesti Gaasi juhatuse liige Kalev Reiljan.
“Esimesele punkerdamisele Hanko sadamas eelnes pikk ja põhjalik eeltöö ja võimalike riskide kaardistus, LNG punkerdamisel Hankos toimis kõik plaanipäraselt,” sõnas Reiljan.
Järgnevatel kuudel toimub punkerdamine Hanko sadamas kord nädalas, igal reedel truck-to-ship meetodil. Laeva punkerdatakse korraga neli haagisetäit ehk 72 tonni LNG-d. Eesti Gaas plaanib sarnaselt Helsingiga Hanko sadamasse LNG-d tarnida peamiselt Võssotskis asuvast uuest Novateki LNG tehasest, mis käivitati Eesti Gaasi ekspertide toel.
Eesti Gaas on Põhja-Euroopa suurim truck-to-ship punkerdaja. Tallinki Megastari laeva on LNG veokitelt punkerdatud Tallinna ja Helsingi sadamas enam kui 2000 korral. LNG-d tarnitakse klientidele Venemaalt, Soomest, Leedust ja Poolast. Eelmisel aastal vedas ettevõte eri tarneallikatest kokku 16 000 tonni LNG-d, aasta varem oli maht 12 300. LNG transpordiks ja punkerdamiseks on Eesti Gaas soetanud üheksa poolhaagist.
LNG ehk veeldatud maagaas on väga kõrge energiasisaldusega ja selle kasutamiseks ei ole vajalik maagaasivõrgu olemasolu. LNG-d kasutatakse energiatootmises, maismaa- ja meretranspordis. Tegemist on keskkonnasäästliku kütuseliigiga, mis võimaldab oluliselt vähendada CO2, NOx, SOx sisaldust heitgaasis ning see ei tooda praktiliselt üldse tahmaosakesi.
Praegu ehitatakse Eesti Gaasile Hollandi laevatootja Dameni tehases Läänemere põhja- ja idaosa teenindamise tarbeks ainulaadset LNG punkrilaeva, mis hakkab tankima Soome lahel seilavaid keskkonnasõbralikke laevu.